Certyfikat już niepotrzebny

Jak założyć biuro rachunkowe bez certyfikatu?Po wejściu w życie ustawy deregulacyjnej, otworzenie własnego biura rachunkowego jest o wiele prostsze. Zniknęło sporo wymagań, które dawniej ograniczały możliwości prowadzenia firmy zajmującej się świadczeniem profesjonalnych usług księgowych. Już niemal dwa lata osoby zainteresowane założeniem biura rachunkowego zwolnione są z obowiązku zdobywania konkretnego wykształcenia, które następnie trzeba było uzupełnić odpowiednio długim okresem pracy w księgowości. Obecnie nie trzeba też zdawać państwowego egzaminu, a własne biuro rachunkowe mają prawo założyć również osoby nieposiadające specjalnego certyfikatu księgowego. Do 2014 roku wydawany był on przez Ministerstwo Finansów.

Certyfikat może być jednak przydatny

Brak wymogu posiadania certyfikatu bynajmniej nie oznacza, że nie można uzyskać takiego potwierdzenia swoich umiejętności oraz wiedzy, jaką się dysponuje. Osoby zainteresowane własnym rozwojem zawodowym, budowaniem coraz silniejszej pozycji swojej firmy na rynku, czy zwyczajnie chcące świadczyć usługi rachunkowe na jak najwyższym poziomie, mogą ubiegać się o specjalny certyfikat. Obecnie wydawany jest on nie przez wspomniane ministerstwo, ale przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Posiadanie certyfikatu nie jest wymagane prawem, ale na pewno przyda się w budowaniu pozytywnych relacji z klientami. Biuro rachunkowe w Polsce może założyć każdy. Nawet ten, kto nie zamierza brać udziału w kursach czy innych formach uzupełniania wiedzy z zakresu księgowości. Warto jednak rozważyć zaangażowanie się w taka inicjatywę.